Een plan voor on line community management, deel 1

Je bent community manager of je wordt het binnenkort. Maar hoe begin je nu op een goede manier? Of waar meet je jouw acties aan af?

Hier het eerste deel van een serie over community management. De 5 delen samen vormen een plan van aanpak, die je kunt gebruiken voor jouw eigen start.

VÓÓR DE START VAN DE COMMUNITY

De eerste vraag

De eerste vraag heeft alles te maken met het niveau van de community (ofwel de setting in de omgeving van de community).

  1. Is of wordt de community in het leven geroepen met als belangrijk doel om een proces van organisatieverandering te ondersteunen of aan te zwengelen, dan wordt een plan extra belangrijk. Handig om jezelf dan eerst de W-vragen te stellen:

Wie wil het?
Waarom?
Wie gaan meedoen?
Wanneer?
Waar?
Welk(e) (doel, doelgroep, sleutelfiguren, software, enz.)

De antwoorden op de W-vragen geven je een eerste inzicht in de (mogelijke) complexiteit van de community. Én zij geven richting aan jouw eerste acties. Die zullen in deze fase waarschijnlijk bestaan uit het verhelderen van bestaansrecht, doelstelling, doelgroep. Maar ook in de positie van de initiatiefnemer. Is het de baas? Of is het iemand van de ICT-afdeling? Of iemand van P&O?

2. De on line community is de wens van een bestaande groep met als belangrijkste doel om kennis te delen en het gevoel van verbondenheid te vergroten. Denk b.v. aan een community die de introductieperiode van nieuwe medewerkers binnen de organisatie ondersteunt.

Dit tweede niveau is minder complex dan het eerste niveau. Je zult als community manager zicht moeten krijgen op reeds beschikbare informatie, die op een aantrekkelijke manier voor deze doelgroep moet worden ontsloten. Daarnaast heb je een belangrijke rol in het stimuleren van de verbondenheid in de community. Je zult immers het gesprek op gang moeten krijgen om deze verbondenheid ook daadwerkelijk te laten groeien.

3. een bestaande groep mensen (b.v. collega’s) wil samenwerken. Denk aan een geografisch verspreide groep mensen die op afstand wil samenwerken aan een project. Een dergelijke groep vergt van de community manager eigenlijk het minst. Je zult moeten zorgen voor een online omgeving, de relatie met de techniek moeten onderhouden zodat de online omgeving ook doet wat de projectgroep wil. In principe hoeft in een dergelijke community weinig “gemanaged” te worden. Je zult af en toe moeten kijken hoe het gaat en problemen moeten oplossen, waar die zich voordoen.

De tweede vraag

Het is ook slim om van tevoren na te denken over de deelnemers aan de community. Wat weet je van hen? Welk vakgebied of gezamenlijke interesse/passie hebben de deelnemers? Welk werk- en denkniveau hebben ze? Wat weten ze van techniek? Hoeveel hulp verwacht jij dat ze nodig gaan hebben? Wat zijn de gewoontes en wat zijn ze gewend? Welk soort (of ontbreken van) motivatie verwacht je?

Als je deze vragen hebt beantwoord heb je een basis gelegd voor jouw community. In de volgende aflevering ga ik dieper in op de start van de community.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s